Херсонський окружний адміністративний суд
вул. Філатова, 29, м. Херсон, 73027
тел. Контакт-центр:0-800-501-492
електронна пошта:
inbox@adm.ks.court.gov.ua Сайт
https://adm.ks.court.gov.ua Позивач : _________________________________
вул. __________________ м. Херсон 73000
реєстраційний номер облікової картки платника
податків _________________________________
тел._____________________________________
електронна пошта: відсутня
Відповідач: Міська рада м.Херсону
просп. Ушакова,37 м.Херсон 73000
ідентифікаційний код юридичної особи: 26347681
тел.: 22-84-51 приймальня,
електронна пошта:
admin@city.kherсon.ua АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПОЗОВ
про визнання бездіяльності незаконною та зобов’язання виконати дію
Згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV позивач є пенсіонером за віком, що підтверждується посвідченням № _________ виданим ………… (копію додаю, додаток -1).
Україна є соціальна держава (стаття 1 Конституції України). Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (частина друга статті 3 Основного Закону України).
Держава гарантує кожному громадянину України при досягненні пенсійного віку отримання від держави пенсії, пільг та соціальних виплат, які забезпечують йому гідні умови життя.
Конституційний суд України зазначає:
«Згідно з Конституцією України ознаками України як соціальної держави є соціальна спрямованість економіки, закріплення та державні гарантії реалізації соціальних прав громадян, зокрема їх прав на соціальний захист і достатній життєвий рівень (статті 46, 48), тощо. Це зобов’язує державу відповідним чином регулювати економічні процеси, встановлювати і застосовувати справедливі та ефективні форми перерозподілу суспільного доходу з метою забезпечення добробуту всіх громадян» (абз.3 п.п.4.1. п.4 мотивувальної частини Рішення КСУ від 17 березня 2005 р. справа № 1-рп/2005).
«В Україні як соціальній, правовій державі політика спрямовується на створення умов, які забезпечують достатній життєвий рівень, вільний і всебічний розвиток людини як найвищої соціальної цінності, її життя і здоров'я, честь і гідність. Утвердження та дотримання закріплених у нормативно-правових актах соціальних стандартів є конституційним обов'язком держави. Діяльність її правотворчих і правозастосовчих органів має здійснюватися за принципами справедливості, гуманізму, верховенства і прямої дії норм Конституції України, а повноваження - у встановлених Основним Законом України межах і відповідно до законів» (абз.2 п.4 мотивувальної частини частини Рішення КСУ від 11 жовтня 2005 р. справа № 8-рп/2005 ).
Пункт 1 Постанови Кабінету Міністрів України (далі - ПКМУ) «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування» від 17 травня 1993 р. № 354 надає і гарантує право на пільги «для пенсіонерів за віком у вигляді безоплатного проїзду на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах».
Стаття 37 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року № 2344-III визначає, що «Пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.»
Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у відповідності з їх компетенцією, встановленою законом, забезпечують вирішення питань про надання пільг пенсіонерам за віком відповідно до законодавства.
Згідно ч.2 ст.19 Конститyції України «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».
У відповідності до норм статті 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить:
«22) затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування;
23) розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету;».
Міською радою м. Херсону рішенням № 932 від 25.10.2005р. затверджено міську комплексну програму "Соціальний захист". Відповідно до розділу 1 програми основною її метою є вдосконалення та посилення соціального захисту, надання адресної допомоги найбільш соціально вразливим категоріям громадян за рахунок надходжень із державного бюджету, коштів міського бюджету, грошової та натуральної допомоги від підприємств, організацій, установ, комерційних структур та благодійних фондів і громадських організацій. Відповідно до пункту 2.7. розділу 2. «Основні завдання Програми» : «Фінансування Програми здійснюється за рахунок надходжень із державного бюджету, коштів міського бюджету, із залученням спонсорських коштів.»
Рішенням міської ради м. Херсону №______ від_________ р. до розділу 4. "основні заходи щодо реалізації програми" міської комплексної програми "Соціальний захист" додано пункт 4.16. щодо встановлення пільги з безкоштовного проїзду .
Рішенням міської ради м. Херсону № 2041 від 22.08.2019 р. пункт 4.16. щодо встановлення пільги з безкоштовного проїзду розділу 4. "основні заходи щодо реалізації програми" міської комплексної програми "Соціальний захист" викладено у нові редакції: «4.16 Встановити пільгу з безкоштовного проїзду:
- водним транспортом пенсіонерам за віком, особам з інвалідністю та окремим категоріям громадян, які мають право на це відповідно чинного законодавства;
- електротранспортом пенсіонерам за віком, особам з інвалідністю та окремим категоріям громадян, які мають право на це відповідно чинного законодавства, та соціальним працівникам територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) районних у місті Херсоні рад». Ця редакція не передбачає надання пільг під час користування автомобільним транспортом загального користування у м. Херсоні. Редакція є чинною на дату подання цього адміністративного позову.
У відповідності до п.16 « Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» , що затверджені ПКМУ від 18 лютого 1997 р. № 176, забезпечення організації пасажирських перевезень покладається: на маршруті, що проходить у межах населеного пункту (міський маршрут) - на виконавчий орган міської ради відповідного населеного пункту.
Згідно до п.п.2) п.«а» ч.1 ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР до повноважень виконавчих органів міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні, транспортні та інші послуги.
Згідно до п.п.1) п.«а» ч.1 ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР до повноважень виконавчих органів міських рад належить складання, схвалення та подання на розгляд відповідної ради прогнозу місцевого бюджету, складання проекту місцевого бюджету, подання його на затвердження відповідної ради, забезпечення виконання бюджету.
Частиною 2 ст.29 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що «органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону».
Частиною 4 ст.37 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що «види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень».
Виконком Херсонської міської ради позбавлений можливості встановити під час затвердження тарифу на автомобільні перевезення перелік осіб що користуватимуться правом пільгового (безкоштовного ) проїзду, оформити замовлення на здійснення пільгових перевезень, визначити порядок компенсацій автомобільним перевізникам та надати ці компенсації оскільки міською комплексною програмою "Соціальний захист" не передбачено надання громадянам пільги з безкоштовного проїзду міським автомобільним транспортом.
Вважаю протиправною бездіяльність відповідача що виражена у не включенні у перелік видів міського транспорту загального користування щодо користування яким встановлено пільгу (безкоштовний проїзд) пенсіонерам за віком, особам з інвалідністю та окремим категоріям громадян, які мають право на це відповідно до чинного законодавства, що встановлюється пунктом 4.16 розділу 4 "основні заходи щодо реалізації програми" міської комплексної програми "Соціальний захист", яка затверджена Рішенням міської Ради м. Херсону від 25.10.2005р. № 932 (з наступними змінами), окремого виду міського транспорту загального користування - автомобільного транспорту, оскільки через цю бездіяльність порушено право позивача на отримання соціальної підтримки від держави у вигляді безоплатного проїзду на міському автомобільному пасажирському транспорті загального користування. Слід зауважити, що чинне законодавство України не надає органам місцевого самоврядування права встановлювати будь-які обмеження щодо користування пільгами з безоплатного проїзду на міському автомобільному пасажирському транспорті особами, які мають на них право.
Вважаю, що порушене право підлягає захисту шляхом зобов’язання відповідача вчинити певні дії, а саме внести зміни у пункт 4.16 розділу 4 "основні заходи щодо реалізації програми" міської комплексної програми "Соціальний захист", що затверджена Рішенням міської Ради м. Херсону від 25.10.2005р. № 932 (з наступними змінами), шляхом доповнення його окремим абзацом щодо автомобільного транспорту, виклавши його у наступній редакції: "- автомобільним транспортом загального користування пенсіонерам за віком, особам з інвалідністю та окремим категоріям громадян, які мають право на це відповідно до чинного законодавства".