Державний герб України
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 грудня 2014 р. Справа № 591/6028/14-аКолегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Калиновського В.А.
Суддів: Бенедик А.П. , Водолажської Н.С.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Виконавчого комітету Сумської міської ради на постанову Зарічного районного суду м. Суми від 19.09.2014р. по справі № 591/6028/14-а
за позовом ОСОБА_1
до Виконавчого комітету Сумської міської ради
третя особа Комунальне підприємство "Сумижитло" Сумської міської ради
про визнання незаконним та скасування рішення,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, ОСОБА_1, звернувся до Зарічного районного суду м. Суми з позовом до Виконавчого комітету Сумської міської ради, 3-тя особа: Комунальне підприємство "Сумижитло" Сумської міської ради, в якому просив суд скасувати Рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради №300 від 26.06.2014р.
Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 19.09.2014 року зазначений адміністративний позов задоволено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті постанови, норм матеріального права, а саме: ч. 1, 2 ст. 27 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та п.п. 31. 35 Порядку проведення конкурсу з надання житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року №31, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.
Позивач та третя особа подали заперечення на апеляційну скаргу, в яких, наполягаючи на законності та обґрунтованості постанови суду першої інстанції, просили залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову без змін.
В судове засідання апеляційної інстанції сторони не прибули, були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Враховуючи неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів на підставі п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Рішенням Сумської міської ради від 04.05.2011 року «Про організацію ведення конкурсу по визначенню суб'єктів господарювання - виконавців послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій комунальної власності територіальної громади міста Суми» визначено, що право на надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади міста Суми виборюється на конкурсних засадах.
21.06.2011 року був проведений конкурс по визначенню суб'єктів господарювання - виконавців послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади м Суми, переможцем якого стало КП «Сумижитло».
Рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради №300 від 23.06.2014 року "Про тимчасові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій Комунального підприємства "Сумижитло" Сумської міської ради" встановлено тимчасові тарифи терміном до 31.12.2014 року на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надаються КП "Сумижитло" Сумської міської ради в т.ч. по будинку за адресою: АДРЕСА_1.
п.709 Додатку до вказаного рішення встановлено тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій КП "Сумижитло" по АДРЕСА_1.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що приймаючи рішення №300 від 23.06.2014року "Про тимчасові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій Комунального підприємства "Сумижитло" Сумської міської ради" по будинку за адресою: АДРЕСА_1 відповідач діяв необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для правильного прийняття рішення, не на підставі чинного законодавства України.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Повноваження органів місцевого самоврядування встановлені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Згідно підпункту 2 пункту "а" статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» віднесено до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів міських рад встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
Відповідно до ч.6 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення №300 від 23.06.2014року "Про тимчасові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій Комунального підприємства "Сумижитло" Сумської міської ради" є офіційним письмовим документом, прийнятим ним у визначеній законодавством формі і за встановленою законодавством процедурою, спрямований на регулювання суспільних відносин, що містить норми права, які поширюють свою дію на невизначене коло осіб, і призначений для неодноразового застосування, тобто за своїми ознаками є нормативно - правовим актом.
Статтею 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, в т.ч. встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону; затвердження норм споживання та якості житлово-комунальних послуг, контроль за їх дотриманням; визначення виконавця житлово-комунальних послуг відповідно до цього Закону в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства; управління об'єктами у сфері житлово-комунальних послуг, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації.
Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом ( ч.2 ст.14 Закону України "Про житлово - комунальні послуги").
Частинами 2,3 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що виконавці/ виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності» державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності - напрям державної політики, спрямований на вдосконалення правового регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб'єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, що здійснюється в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності» регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом виконавчої влади або його посадовою особою, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.
Будь-яких доводів стосовно порушення відповідачем порядку прийняття оспорюваного рішення, встановленого нормами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» позивачем не зазначено.
У відповідності до ч. 1, 2 ст. 27 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» укладання договорів на надання житлово-комунальних послуг згідно з установленим переліком для об'єктів державної або комунальної власності здійснюється за результатами конкурсу. Перелік житлово-комунальних послуг, право на здійснення яких виборюється на конкурсних засадах, визначає орган місцевого самоврядування.
Згідно ч. 7 ст. 28 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» порядок підготовки та проведення конкурсів, типові договори на надання житлово- комунальних послуг затверджує Кабінет Міністрів України.
На виконання вказаної норми закону Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 31 затверджено Порядок проведення конкурсу з надання житлово-комунальних послуг.
Відповідно до пунктів 31, 35 вказаного Порядку рішення про результати проведення конкурсу приймається конкурсною комісією на закритому засіданні у присутності не менш як половини її складу відкритим голосуванням простою більшістю голосів. Рішення конкурсної комісії оформляється протоколом, який підписується усіма членами комісії, що брали участь у голосуванні. З переможцем конкурсу укладається протягом п'яти календарних днів після прийняття конкурсною комісією рішення договір на надання послуг.
За результатами проведеного 21.06.2011 року конкурсу з визначення виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади м. Суми відповідним протоколом від 21.06.2011 року №1 конкурсною комісією переможцем визначено КП «Сумижитло» Сумської міської ради.
Комунальне підприємство «Сумижитло» Сумської міської ради здійснило формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій відповідно до Порядку формування тарифів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».
Висновок щодо розрахунків економічно обґрунтованих планованих втрат, пов'язаних з наданням послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій Державною інспекцією України з контролю за цінами у порядку, затвердженому Мінекономрозвитку на момент прийняття рішення від 26.06.2014 № 300 не отриманий КП «Сумижитло» СМР, що передбачалось Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2013 № 602 «Деякі питання формування та встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги».
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2014 № 269 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» у Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженому постановою від 01.06.2011 № 869, розділ «Надання висновку щодо розрахунків економічно обґрунтованих планованих витрат, пов'язаних з виробництвом теплової енергії, її транспортуванням та постачанням, а також наданням послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води» виключений.
Тарифи та загальні розміри тарифів з переліком послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, періодичністю і строками надання послуг, встановлені рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 26.06.2014 № 300, залишились на рівні тарифів, встановлених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 27.09.2013 № 476 «Про тимчасові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунального підприємства «Сумижитло» Сумської міської ради».
В зв'язку з чим відсутня була необхідність в процедурі доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності згідно з наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 30.07.2012 № 390 «Про затвердження Порядку доведення до споживачів та про врахування відповідної позиції територіальних громад».
Рішенням Сумської міської ради від 25.05.2011 №516-МР «Про передачу об'єктів житлового фонду комунальної власності територіальної громади міста Суми в господарське відання та на баланс комунальному підприємству «Сумижитло» Сумської міської ради» КП «Сумижитло» СМР вказано балансоутримувачем будинків, яке і здійснює управління будинками. Містобудівна та землевпорядна документація щодо детального плану територій в даний час знаходиться в стадії розробки і тому, на момент прийняття рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 26.06.14 №300 прибудинкова територія визначена виконавцем послуг самостійно.
Необхідно відмітити, що постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2013 року № 970 затверджений Порядок проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі.
Головна мета порядку - забезпечити реалізацію права споживачів на зменшення розміру плати за такі послуги за настання умов, визначених Порядком.
Порядок зобов'язує виконавця вести облік доходів і витрат, кількісних та якісних показників надання послуг по кожному будинку та кожній складовій тарифу окремо та обов'язок інформувати споживачів про структуру, склад фактично понесених витрат, обсяг виконаних, запланованих робіт, а також про здійснення перерахунку; установлює, яким чином проводити перерахунок за умови отримання від споживачів актів-претензій, визначає умови, за яких перерахунок не проводиться.
Відповідно до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою КМУ від 01.06.2011 р. № 869, тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.
З наведеного вбачається, що вказаний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для надавача таких послуг є рекомендованим, а не обов'язковим.
Відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.07.2012 № 390 «Про затвердження Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово- комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад» інформація щодо обґрунтування причин зміни тарифу та загального розміру тарифу з переліком послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, періодичністю і строками надання послуг була доведена КП «Сумижитло» Сумської міської ради до мешканців будинків 22 та 23 серпня 2013 року шляхом розміщення об'яв на під'їздах будинків, 28 серпня 2013 року - розміщена на офіційному сайті Сумської міської ради.
За запитами окремих мешканців пройшли обговорення розрахункових тарифів по будинкам за участю КП «Сумижитло» Сумської міської ради.
Відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.07.2012 № 390 всі зауваження і пропозиції, які були отримані виконавчим комітетом Сумської міської ради, були направлені для розгляду КП «Сумижитло» Сумської міської ради.
КП «Сумижитло» Сумської міської ради листом від 23.09.2013 № 1360/15.01-05 повідомило, що відповідно до пункту 2.8. наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.07.2012 № 390 пропозиції від мешканців будинків щодо розрахункових тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій були відхилені.
Виконавчим комітетом Сумської міської ради 27 вересня 2013 року прийнято рішення № 476 «Про тимчасові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій комунального підприємства «Сумижитло» Сумської міської ради», яким зобов'язав КП «Сумижитло» Сумської міської ради отримати висновок Держцінінспекції щодо розрахунків економічно обґрунтованих витрат, пов'язаних з наданням послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та внести у грудні 2013 року на розгляд виконавчого комітету Сумської міської ради відповідний проект рішення.
Тарифи та загальні розміри тарифів з переліком послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, періодичністю і строками надання послуг, встановлені рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 26.06.2014 № 300, залишились на рівні тарифів, встановлених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 27.09.2013 №476.
Перед затвердженням тарифу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій щодо кожного будинку КП «Сумижитло» Сумської міської ради здійснювало розрахунок тарифу по технічному обслуговуванню внутрішньо-будинкових мереж за вихідними даними окремо по кожній системі (гарячого водопостачання, холодного водопостачання, водовідведення, опалення), що підтверджується відповідним розрахунком стосовно буд. №165/126 по АДРЕСА_1.
При розрахунку КП «Сумижитло» Сумської міської ради за надані послуги з субпідрядними організаціями, сумарна загальна площа житлового будинку в розмірі 1806,9 кв.м. суттєво зменшує розмір тарифу на послуги з утримання будинку.
Судова колегія зазначає, що жоден нормативно-правовий акт не містить в собі обов`язкових вимог до форми надання економічного обґрунтування витрат на виробництво житлово-комунальних послуг, а тому доводи позивача стосовно того, що третьою особою відповідачеві не надане належне економічне обґрунтування тарифів, та ці тарифи затверджені безпідставно, є помилковими.
Незгода окремого громадянина, що мешкає в будинку з розміром тарифів на житлово-комунальні послуги, які затверджені для значного числа будинків, не може бути підставою для визнання в цілому рішення суб`єкту владних повноважень про затвердження цих тарифів нечинним.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем дотримана процедура прийняття оскаржуваного рішення, при прийнятті рішення відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому права позивача останнім не порушені.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.
Зважаючи на встановлені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції при ухваленні постанови були порушені норми чинного матеріального права, і як наслідок апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанова суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нової про відмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 197, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Сумської міської ради задовольнити.
Постанову Зарічного районного суду м. Суми від 19.09.2014р. по справі № 591/6028/14-а скасувати.
Прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя (підпис)Калиновський В.А.Судді(підпис) (підпис) Бенедик А.П. Водолажська Н.С.
http://reyestr.court.gov.ua/Review/41802557 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/41802557)