Державний герб України
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
03110 м. Київ, вул. Солом'янська, 2-а,
Справа № 759/17132/16 Головуючий у 1-ій інстанції - Петренко Н.О.
Апеляційне провадження № 22-ц/796/4897/2017 Доповідач - Музичко С.Г.
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2017 року колегія суддів cудової палати з розгляду цивільних справ Апеляційного суду м. Києва в складі :
Головуючого - Музичко С.Г.
Суддів - Кирилюк Г.М., Рейнарт І.М.,
при секретарі - Юрчуку С.В.,
розглянула у відкритому судовому засіданні в м. Києві цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Святошинського районного суду м. Києва від 27 лютого 2017 року у цивільній справі за позовом ОСОБА_2 до Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києві» про зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернулася до суду з позовом до Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києві» про зобов'язання вчинити дії, в якому просила зобов`язати Комунальне підприємство «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києва» у місячний термін з дня набрання рішенням суду законної сили здійснити щомісячний перерахунок вартості наданих за адресою: АДРЕСА_1, послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води, централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води за період з 01.12.2006р. по 01.07.2014р. за тарифами, затвердженими розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 20.06.2002 року № 1245 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 21.06.2002 року № 46/429), в редакції розпорядження КМДА від 14.10.2003 року № 1907 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 30.10.2003р. № 72/558); зобов`язати Комунальне підприємство «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києва» у місячний термін з дня набрання рішенням суду законної сили здійснити щомісячний перерахунок вартості наданих за адресою: АДРЕСА_1, послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за період з 01.12.2006 року по 03.06.2015 року за тарифами, затвердженими розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 року № 748 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 19.05.2000 року № 46/429), в редакції розпорядження КМДА від 28.08.2002 року № 1678 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 02.09.2002 року № 67/450); зобов`язати Комунальне підприємство «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києва» у місячний термін з дня набрання рішенням суду законної сили надати позивачу примірник здійсненого на виконання цього рішення щомісячного перерахунку вартості наданих житлово-комунальних послуг за адресою: АДРЕСА_1.
Рішенням Святошинського районного суду м. Києва від 27 лютого 2017 року у задоволенні позову ОСОБА_2 до Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києві» про зобов'язання вчинити дії відмовлено.
В апеляційній скарзі позивач просить рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Посилається на те, що факт нарахування коштів за надані послуги з утримання будинку та прибудинкової території в період з 01 грудня 2006 року по 03 червня 2015 року, згідно ч. 3 ст.60 ЦПК України не підлягав доказуванню, оскільки щодо цих обставин між сторонами відсутній спір і саме ці обставини визнавалися сторонами. Також, вказує, що судом не взято до уваги встановлений рішенням Святошинського районного суду м. Києва від 15 вересня 2015 року факт правонаступництва з 2008 року відповідача після Комунального підприємства по утриманню житлового господарства Святошинського району м. Києва та те, що відповідача було визнано виконавцем послуг по 19 вересня 2015 року.
В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав, просив її задовольнити.
В судове засідання представник відповідачане з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Перевіривши законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення в межах доводів апеляційної скарги та пред'явлених в суді першої інстанції вимог, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що позивачем не надано жодних доказів щодо нарахування коштів за надані послуги та по яких саме тарифах проводяться дані нарахування.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 є власником квартири АДРЕСА_2, на підставі договору купівлі-продажу нерухомості від 08.09.1998 року, що підтверджується довідкою ф-3 Комунального концерну «Центр Комунального сервісу» від 12 жовтня 2016 року (а.с. 4).
Відповідно до ст. 322 ЦК України власник зобов'язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно ч. 3 ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач зобов'язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Крім того, статтями 20 та 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначені права та обов'язки споживача та виконавця житлово-комунальних послуг, відповідно до яких споживач має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, а обов'язком виконавця - є надання таких послуг вчасно та відповідної якості.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.
Відповідно до досудової претензії Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м.Києва» від 01.07.2013 року за ОСОБА_2 рахується заборгованість за житлово-комунальні послуги.
Ухвалою Святошинського районного суду м.Києва від 12.10.2011 року скасовано судовий наказ, виданий суддею Святошинського районного суду м.Києва 01.09.2011 року, у справі за заявою Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду Святошинського району м.Києва» про видачу судового наказу щодо стягнення із ОСОБА_2 суми боргу за житлово-комунальні послуги та судових витрат (а.с. 53). Підставою скасування наказу слугувало те, що між сторонами існує спір.
Ухвалою Святошинського районного суду м.Києва від 07.10.2014 року судовий наказ, виданий Святошинським районним судом м.Києва 01.09.2014 року, у справі за заявою Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду Святошинського району м.Києва» про стягнення солідарно з ОСОБА_2 та ОСОБА_3 суми заборгованості за житлово-комунальні послуги та судових витрат, скасовано(а.с.58).
З викладеного слідує, що КП «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м.Києва» є виконавцем житлово-комунальних послугу будинку АДРЕСА_1
У період з 01.12.2006 року по 01.07.2014 року відповідачем проводилися нарахування житлово-комунальних послуг, а саме послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, холодної води та водовідведення, та послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.
На вимогу суду представником відповідача було надано розрахунок заборгованості та інформацію щодо нормативно-правових документів, згідно яких проводились нарахування житлово-комунальних послуг в спірний період за адресою: АДРЕСА_3.
Відповідно до інформацію щодо нормативно-правових документів, згідно яких проводились нарахування житлово-комунальних послуг в спірний період за адресою: АДРЕСА_3, при нарахуванні послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій відповідачем застосовано тарифи:
за період грудень 2006 року - січень 2007 року - Розпорядження КМДА «Про впорядкування розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій» №1574 від 30.10.2006 року;
за період лютий 2007 року - травень 2009 року - Розпорядження КМДА «Про внесення змін до розпоряджень Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 №748 та від 30.10.2006 № 1574» №141 від 12.02.2007 року;
за період червень 2009 року - липень 2009 року - Розпорядження КМДА «Про встановлення та погодження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» №518 від 29.04.2009 року;
за період з серпня 2009 року по січень 2011 року - Розпорядження КМДА «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» №978 від 31.08.2009 року;
за період з лютого 2011 року по квітень 2015 року - Розпорядження КМДА «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» №1221 від 29.12.2010 року;
з травня 2015 року - Розпорядження КМДА «Про встановлення тарифів та структури тарифів на послуги з утримання і споруд та прибудинкових територій та внесення змін до деяких розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)» від 30.04.2015 року № 442;
послуг з централізованого опалення відповідачем застосовано тарифи:
за період грудень 2006 року - січень 2007 року - Розпорядженням КМДА "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення та постачання холодної і гарячої води та водовідведення холодної і гарячої води" № 1784 від 15 грудня 2006 року;
за період лютий 2007 року - травень 2009 року - Розпорядженням КМДА "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води" № 1577 від 30 жовтня 2006 року;
за період червень 2009 року - липень 2009 року - Розпорядження КМДА «Про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та затвердження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення» N 520 від 29 квітня 2009 року;
за період серпень 2009 року - вересень 2009 року - Розпорядження КМДА «Про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення» N 981 від 31.08.2009 року;
за період жовтень 2009 року - червень 2010 року - Розпорядження КМДА "Про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення" № 1192 від 15.10.2009 року;
за період липень 2010 року - січень 2011 року - Розпорядження КМДА "Про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення" № 392 від 31.05.2010 року;
за період лютий 2011 року - червень 2014 року - Розпорядження КМДА "Про встановлення тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води виконавцям цих послуг усіх форм власності для здійснення розрахунків з населенням, згідно з тарифами на теплову енергію, затвердженими Національною комісією регулювання електроенергетики України" № 1222 від 29.12.2010 року, Розпорядження КМДА "Про встановлення тарифів на теплову енергію та встановлення тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води виконавцям цих послуг усіх форм власності для здійснення розрахунків населенням" № 857 від 31.05.2011 року;
послуг з постачання холодної води та водовідведення відповідачем застосовано тарифи за:
за період грудень 2006 року - травень 2009 року - Розпорядження КМДА "Про погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води" від 30 жовтня 2006 року № 1576;
за період червень 2009 року - липень 2009 року - Розпорядження КМДА "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води для населення" від 29.04.2009 р. № 516;
за період серпень 2009 року - лютий 2011 року - Розпорядження КМДА "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води для населення" від 31.08.2009 р. № 980;
за період березень 2011 року - червень 2011 року - Розпорядження КМДА "Про встановлення тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води для населення та тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються Київським квартирно-експлуатаційним управлінням Міністерства оборони України" від 27.01.2011 р. № 101;
за період липень 2011 року - червень 2014 року - Розпорядження КМДА «Про встановлення тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води виконавцями цих послуг усіх форм власності для проведення розрахунків з населенням та тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення» від№ 858 від 31.05.2011 року.
Відповідно до відповіді Головного територіального управління юстиції у м.Києві від 18.08.2017 року, стосовно вищенаведених розпоряджень КМДА не застосовувалась процедура державної реєстрації (а.с. 206).
Відповідно до відповіді Головного територіального управління юстиції у м.Києві від 06.09.2017 року, жодний з перелічених вище нормативно-правових актів, не надходив до Головного територіального управління юстиції у м.Києві для проходження державної реєстрації (а.с. 210).
Відповідно до статті 1 Указу Президента України «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» № 493/92 від 03.10.1992 року, нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. Такі нормативно-правові акти набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.
Державна реєстрація таких нормативно-правових актів регулюється Положенням «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 28.12.1992 р. № 731, пункт 3 якого передбачає, що на державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб'єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
Згідно з абзацом другим пункту 15 цього Положення, у разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.
Колегія суддів погоджується з доводами апеляційної скарги про те, що застосовані відповідачем тарифи нарахування житлово-комунальних послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води у період з 01.12.2006 року по 01.07.2014 року, та послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у період з 01.12.2006 року по 03.06.2015 року не були зареєстровані, а тому не підлягали застосуванню. Відповідач у спірний період повинен був застосовувати тарифи нарахування житлово-комунальних послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води за Розпорядженням КМДА від 20.06.2002 року № 1245, зареєстрованим Київським міським управлінням юстиції 21.06.2002 року за №46/429, в редакції Розпорядження КМДА від 14.10.2003 року № 1907, зареєстрованим Київським міським управлінням юстиції 30.10.2003 року за № 72/558, послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за Розпорядженням КМДА від 19.05.2000 року № 748, зареєстрованим Київським міським управлінням юстиції 19.05.2000 року за № 46/429, в редакції Розпорядження КМДА від 28.08.2002 року № 1678, зареєстрованим Київським міським управлінням юстиції 02.09.2002 року за № 67/450.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла до висновку про необхідність перерахунку відповідачем вартості наданих житлово-комунальних послуг у відповідності до нормативно-правових актів, які були чинними на час нарахування послуг.
Апеляційна скарга не містить обґрунтування незаконності рішення суду в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо зобов'язання відповідача надати позивачу примірник здійсненого перерахунку вартості наданих житлово-комунальних послуг, тому відповідно до ст. 303 ЦПК України апеляційний суд не має правових підстав для перегляду рішення суду в цій частині.
Судом першої інстанції не були враховані вищезазначені обставини, неправильно застосовані норми матеріального права, тому колегія суддів вважає, що рішення суду підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 88 ЦПК України з Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києві» на користь держави підлягають стягненню судові витрати в сумі 2 315,04 грн.
Керуючись ст.ст.303, 307, 308, 309, 313-315, 316-317 ЦПК України, колегія суддів, -
В И Р І Ш И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково.
Рішення Святошинського районного суду м. Києва від 27 лютого 2017 року скасувати.
Ухвалити нове рішення наступного змісту.
Позов ОСОБА_2 задовольнити частково.
Зобов`язати Комунальне підприємство «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києва» здійснити перерахунок вартості наданих за адресою: АДРЕСА_4, послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води за період з 01 грудня 2006 року по 01 липня 2014 року за тарифами, затвердженими Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 20 червня 2002 року № 1245 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 21 червня 2002 року № 46/429), в редакції Розпорядження КМДА від 14 жовтня 2003 року № 1907 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 30 жовтня 2003р. № 72/558).
Зобов`язати Комунальне підприємство «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києва» здійснити перерахунок вартості наданих за адресою: АДРЕСА_4, послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за період з 01 грудня 2006 року по 03 червень 2015 року за тарифами, затвердженими Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 19 травня 2000 року № 748 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 19 травня 2000 року № 46/429), в редакції Розпорядження КМДА від 28 серпня 2002 року № 1678 (зареєстроване у Київському міському управлінні юстиції 02 вересня 2002 року № 67/450).
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути з Комунального підприємства «Дирекція з утримання та обслуговування житлового фонду в Святошинському районі м. Києві» на користь держави судовий збір у сумі 2 315,04 гривень.
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення, може бути оскаржене до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий
Судді
http://reyestr.court.gov.ua/Review/70068197 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/70068197)