'ГРО-ЗА' - ГРОмадський правоЗАхисник

Please login or register.

Увійти
Розширений пошук  

Новини:

Для того, щоб надіслати запитання, реєстрація у форумі не потрібна.

Автор Тема: Постанова ВСУ № 3-9гс13: щодо тарифів НКРЕ з 22.07.2010 р. на теплову енергію  (Прочитано 3552 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.

Перо

  • Супермодератор
  • *****
  • Offline Offline
  • Повідомлень: 8691
    • Перегляд профілю

Цитувати
Державний герб України

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

28 травня 2013 року                                                       м. Київ

Судова палата у господарських справах Верховного Суду України у складі:

головуючого                                           Барбари В.П.,

суддів: Берднік І.С., Гуля В.С., Жайворонок Т.Є., Колесника П.І.,

                                 Потильчака О.І., Фесенка Л.І. та Шицького І.Б.,

за участю представника публічного акціонерного товариства "Київенерго" - Півень Д.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву публічного акціонерного товариства "Київенерго" (далі - ПАТ "Київенерго" про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого господарського суду України від 6 лютого 2013 року у справі № 5011-64/2345-2012 за позовом ПАТ "Київенерго" до житлово-будівельного кооперативу "Енергетик-2" про стягнення заборгованості,

в с т а н о в и л а:

До Верховного Суду України звернулося ПАТ "Київенерго" із заявою про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого господарського суду України від 6 лютого 2013 року у справі № 5011-64/2345-2012 із підстави неоднакового застосування судом касаційної інстанції положень постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України (далі - НКРЕ України) від 14 грудня 2010 року № 1729, внаслідок чого ухвалено різні за змістом судові рішення у подібних правовідносинах.

В обґрунтування неоднаковості застосування касаційним судом норм матеріального права заявником надано копію постанови Вищого господарського суду України від 24 травня 2012 року у справі № 9/361, у якій висловлено протилежну правову позицію.

Ухвалою від 8 квітня 2013 року Вищий господарський суд України допустив до провадження справу № 5011-64/2345-2012 для перегляду Верховним Судом України оскаржуваної постанови.

Допускаючи справу № 5011-64/2345-2012 до провадження Верховного Суду України, суд касаційної інстанції дійшов висновку про те, що в постанові від 24 травня 2012 року у справі № 9/361 за аналогічних підстав та предмета позову, змісту позовних вимог і матеріально-правового регулювання спірних правовідносин вказано про необхідність нарахування вартості спожитої у січні 2011 року теплової енергії за тарифами, встановленими постановою НКРЕ від 14 грудня 2010 року № 1729.

У заяві ПАТ "Київенерго" просило постанову Вищого господарського суду України від 6 лютого 2013 року у справі № 5011-64/2345-2012 скасувати та прийняти нове судове рішення. 

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши наведені заявником обставини, Судова палата у господарських справах Верховного Суду України вважає, що заява підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судами, 1 листопада 1999 року сторони (акціонерна енергопостачальна компанія "Київенерго", правонаступником якої є публічне акціонерне товариство "Київенерго", та житлово-будівельний кооператив "Енергетик-2" уклали договір № 4540065 на постачання теплової енергії у гарячій воді. Згідно умов цього договору позивач постачав відповідачу теплову енергію у вигляді гарячої води. У свою чергу, відповідач у період з 1 листопада 2009 року до 1 лютого 2012 року неналежним чином виконував свої зобов'язання по оплаті поставленої теплової енергії (т. 1, а.с. 6-12, 17-26).

Тому позивач подав позов до суду про стягнення суми боргу, пені, інфляційних збитків та 3% річних (т. 1, а.с. 3-5).

У результаті розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій позов було задоволено частково і стягнуто з відповідача на користь ПАТ "Київенерго" 94 849 грн. 93 коп. боргу за спожиту теплову енергію, 7 743 грн. 32 коп. інфляційних втрат, 3 582 грн. 94 коп. - 3% річних, 1 111 грн. 41 коп. пені (т. 1, а.с. 128-131, 234-240).

Вищий господарський суд України, прийнявши оскаржену постанову, зменшив суму основного боргу до 85 827 грн. 88 коп., тобто на 9 022 грн.        05 коп. боргу за січень 2011 року.

В основу постанови касаційного суду покладено висновки суду про те, що відповідач, як виконавець комунальних послуг, під час розрахунку вартості наданих послуг у січні 2011 року зобов'язаний керуватись розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 29 грудня 2010 року № 1222. Тобто нові тарифи застосовуються з 1 лютого 2011 року (т. 2, а.с. 20-23).

Проте з такими висновками погодитись не можна з наступних підстав.

Частинами першою і другою статті 275 та частиною шостою статті 276 Господарського кодексу України передбачено, що за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник)  відпускає  електричну  енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов'язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається. Розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених відповідно до вимог закону.

Як зазначено вище, 1 листопада 1999 року сторони уклали договір енергопостачання.                       

Згідно з пунктом 2.1 договору при виконанні умов цього договору, а також вирішенні всіх питань, що не обумовлені ним, сторони зобов'язуються керуватися тарифами, затвердженими Київською міською держадміністрацією, Положенням про Держенергоспоживнагляд, Правилами користування тепловою енергією, Правилами технічної експлуатації тепловикористовуючих установок і теплових мереж, нормативними актами з питань користування та взаєморозрахунків за енергоносії, чинним законодавством України.         

Згідно з положеннями статті 1 Закону України "Про теплопостачання" тариф (ціна) на теплову енергію - грошовий вираз витрат на виробництво, транспортування, постачання одиниці теплової енергії (1 Гкал) з урахуванням рентабельності виробництва, інвестиційної та інших складових, що визначаються згідно із методиками, розробленими центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання.

За приписами статті 20 Закону України "Про теплопостачання" тарифи на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії затверджуються Національною комісією регулювання ринку комунальних послуг України та органами місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законодавством.                   

Законом України "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України" (набрав чинності з 22 липня 2010 року) внесено зміни до ряду законодавчих актів у сфері теплопостачання.

Зокрема, у підпункті 2 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження із встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, які встановлюються Національною комісією регулювання ринку комунальних послуг України), транспортні та інші послуги.

Згідно з абзацом 5 пункту 2 частини першої та пунктом 4 частини першої статті 6 Закону України "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України" ця Комісія встановлює тарифи на комунальні послуги суб'єктам природних монополій та суб'єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється Комісією, а також визначає суб'єктів природних монополій, діяльність яких регулюється відповідно до цього Закону, та складає і веде галузеві реєстри таких суб'єктів господарювання.

ПАТ "Київенерго" є суб'єктом природних монополій у сфері теплопостачання та його включено до відповідного галузевого реєстру.

Таким чином, із 22 липня 2010 року з повноважень органів місцевого самоврядування виключено право встановлювати тарифи на теплову енергію, централізоване водопостачання і водовідведення для суб'єктів природних монополій, яким є позивач у цій справі.             

Відповідно до пункту 2 статті 19 Закону України "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України" Національна комісія регулювання електроенергетики України виконує функції державного регулювання у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення до закінчення процесу формування Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України, що має бути завершено до    1 січня 2011 року. До встановлення Національною комісією регулювання електроенергетики України тарифів на теплову енергію, транспортування   теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) мережами,  постачання теплової енергії, а також тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення діють тарифи, що встановлені відповідно органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку.

                              Керуючись наданими цим Законом повноваженнями, НКРЕ 14 грудня 2010 року прийняла постанову № 1729, якою було затверджено тарифи на теплову енергію Акціонерній енергопостачальній компанії "Київенерго". Ця постанова набрала чинності з 1 січня 2011 року.

                              Пунктом 13 Положення про Національну комісію регулювання електроенергетики України, затвердженого Указом Президента України від     21 квітня 1998 року № 335/98, діючого на момент виникнення правовідносин, встановлено, що НКРЕ в межах своїх повноважень на основі та на виконання законодавства приймає рішення у вигляді постанов і розпоряджень, які є обов'язковими для виконання підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, які здійснюють діяльність на оптовому ринку електроенергії, ринках газу, нафти та нафтопродуктів.   

Отже, помилковими є висновки Вищого господарського суду України про те, що з 1 лютого 2011 року згідно з  розпорядженням КМДА від 29 грудня 2010 року № 1222 застосовуються нові тарифи з теплопостачання, оскільки, як зазначено вище, із 22 липня 2010 року КМДА не може встановлювати тарифи на теплову енергію для суб'єктів природних монополій, а НКРЕ в межах повноважень, наданих Законом, 14 грудня 2010 року затвердила тарифи на теплову енергію Акціонерній енергопостачальній компанії "Київенерго".     

Розпорядженням КМДА від 29 грудня 2010 року № 1222 було встановлено нові тарифи на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення саме на виконання постанови НКРЕ від 14 грудня 2010 року № 1729.

Враховуючи наведені вище положення законодавства, суд касаційної інстанції дійшов передчасного висновку про безпідставність позовних вимог у частині стягнення 9 022 грн. 05 коп. заборгованості за договором за теплову енергію, поставлену у січні 2011 року.

За таких обставин заява ПАТ "Київенерго" підлягає частковому задоволенню, а постанова Вищого господарського суду України від 6 лютого 2013 року - скасуванню в частині зміни постанови Київського апеляційного господарського суду від 3 грудня 2012 року в частині зменшення суми основного боргу до 85 827 грн. 88 коп. із направленням справи у цій частині на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

Також підлягає задоволенню і вимога ПАТ "Київенерго" щодо покладення судового збору на відповідача, оскільки відповідно до статті 11114 Господарського процесуального кодексу України Верховний Суд України переглядає рішення господарських судів виключно на підставі і в порядку, встановлених цим Кодексом.

Згідно із частиною четвертою статті 49 Господарського процесуального кодексу України стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони.   

Керуючись статтями 49, 11114 , 11123 -11125 Господарського процесуального кодексу України, Судова палата у господарських справах Верховного Суду України

п о с т а н о в и л а:

Заяву публічного акціонерного товариства "Київенерго" задовольнити частково.

Постанову Вищого господарського суду України від 6 лютого 2013 року у справі № 5011-64/2345-2012 скасувати в частині зміни постанови Київського апеляційного господарського суду від 3 грудня 2012 року в частині зменшення суми основного боргу до 85 827 грн. 88 коп., а справу в цій частині направити на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

Стягнути з житлово-будівельного кооперативу "Енергетик-2" (03056,     м. Київ, вул. Борщагівська, 139/141, код 22885602) на користь публічного акціонерного товариства "Київенерго" (01001, м. Київ, пл. І. Франка 5, код 00131305) 860 грн. 25 коп. судового збору за подання заяви про перегляд судового рішення Верховним Судом України у справі № 5011-64/2345-2012.

Видачу наказу доручити господарському суду міста Києва. 

Постанова є остаточною і може бути оскаржена тільки на підставі, встановленій пунктом 2 частини першої статті 11116 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий                                                                  В.П. Барбара

Судді:                                                                                                                        І.С. Берднік

В.С. Гуль                 

                                                                                                                               

Т.Є. Жайворонок

                              П.І. Колесник

                              О.І. Потильчак

               

                                                                                                                        Л.І. Фесенко

                                                                                                                        І.Б. Шицький

http://reyestr.court.gov.ua/Review/31701318
Записаний
 


Мониторинг доступности сайта Host-tracker.com
email