| Звернення народного депутата Ю.В. Одарченка до першого віце-прем\'єра О.В. Турчинова з приводу ОСББ.Йдеться про утиски з боку електропостачальних організацій на ОСББ/ЖКБ. Вимагають від останніх платити за внутрішньобудинкові втрати електроенергії, для цього встановлювати загальнобудинкові електролічильники.
ПЕРШОМУ ВІЦЕ-ПРЕМ\'ЄР-МІНІСТРУ УКРАЇНИ ТУРЧИНОВУ О.В. Шановний Олександре Валентиновичу! Всеукраїнська громадська організація «Спілка власників житла України», засновниками якої є асоціації об\'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) і житлово- будівельних кооперативів (ЖБК) двадцяти областей України, звертається до Вас с проханням врегулювати правовідносини між ОСББ/ЖБК України та енергопостачальними компаніями. ОСББ/ЖБК отримують від обленерго вимоги щодо встановлення за кошти ОСББ/ЖБК загальнобудинкових лічильників електричної енергії. Свої вимоги обленерго обґрунтовує на п.3.6. Правил користування електричною .енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.1996р.з наступними змінами (далі ПКЕЕ). Відповідно до вказаного пункту у багатоквартирних будинках на межі балансової належності внутрішньобудинкових мереж і мереж електропередавальної організації (основного споживача) улаштовується загальнобудинковий розрахунковий облік, який враховує обсяг електричної енергії використаний мешканнями будинку, на технічні цілі, для потреб інших електроустановок, які приєднані до мереж цього будинку та розміщені всередині будинку або за його межами. Треба відмітити, що відповідно до п. 1.1. ПКЕЕ його дія не поширюється на населення, а в п.1.2. цих Правил не визначено поняття що таке загальнобудинковий розрахунковий облік, який, зокрема, повинен враховувати обсяг електричної енергії, використаний мешканцями багатоповерхового будинку, а також хто, яким чином та за чий рахунок повинен улаштовувати цей облік. Відповідно до ч.2 ст.714 ЦК України до договору постачання енергетичними ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж. Тобто, енергопостачальна організація повинна сама вести облік електроенергії, яку вона продає споживачеві. В випадку з об\'єднаннями співвласників будинків та ЖБК енергопостачальна організація продає електроенергію за окремими договорами: • з населенням - відповідно до «Правил користування електричною енергією для населення», затвердженими постановою КМУ №1357 від 26.07.1999р.; • з ОСББ та ЖБК на технічні цілі та для потреб інших установок, які приєднані до мереж цього будинку, – відповідно до ПКЕЕ. Виключенням з того, що може мати місце наявність двох замовників на постачання електроенергії в багатоквартирному будинку (мешканці квартир та саме об\'єднання чи ЖБК) є випадки, коли відсутня технічна можливість проведення поквартирного обліку споживання електроенергії чи саме об\'єднання співвласників дає згоду бути колективним замовником (абонентом) послуг на постачання електроенергії і укладає відповідний договір з енергопостачальником (ст.22 Закону України «Про об\'єднання співвласників багатоквартирного будинку»). Але місцеві енергопостачальники, користуючись своїм становищем природних монополістів, намагаються покласти відповідальність на ОСББ/ЖБК за усі проблеми енергоспоживання будинку. При цьому показання вже встановлених лічильників, які фіксують витрати електроенергії на технічні цілі (освітлення місць загального користування, роботи ліфтів, підкачка води, тощо), до уваги не беруться. Нарахування платні за електроенергію на технічні цілі обленерго бажає проводити у розрахунковий спосіб - як різницю між показаннями загальнобудинкового лічильника, який має бути встановлений за рахунок ОСББ/ЖБК, та сумарних показів засобів обліку мешканців будинку і нормативними втратами у внутрішньобудинкових мережах, що виникають при передачі енергії (лист НКРЕ з цього приводу від 02.03.2007 р. № 1290/11/17-07 додається). Таким чином, ОСББ/ЖБК має сплачувати за електричну енергію, що була недорахована всіма споживачами, які приєднанні до мережі після загальнобудинкового лічильника, у тому числі вкрадену та втрачену понад норматив. Причина таких намагань електромонополістів зрозуміла - перекласти на об\'єднання співвласників будинків свій статутний обов\'язок запобігати крадіжкам енергії та її ненормативним втратам ОСББ/ЖБК не мають ні правових, ні технічних можливостей боротись з цими крадіжками електроенергії або споживанням її без обліку третіми особами. Контрольний огляд засобів обліку, їх технічна перевірка покладається згідно п. 3.18 ПКЕЕ на постачальника електричної енергії, контроль за дотриманням установлених режимів електроспоживання покладено також на нього та на Держенергонагляд (4.8 ПКЕЕ). Намагання певних ЖБК чи ОСББ захистити свої законні права та інтереси у господарських судах позитивних результатів не дають, оскільки у цих спорах сили за визначенням нерівні: з одного боку природні монополісти з їх потужними юридичними службами та економічними можливостями, з іншого - голова кооперативу або об\'єднання, яке ледь зводить кінці з кінцями. На нашу думку, застосування загальнобудинкових лічильників електричної енергії для розрахунків у такий спосіб, суперечить не тільки чинному законодавству, але і інтересам суспільства. Так, у ст. 1.3. ПКЕЕ зазначено, що « ... постачання електроенергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про її постачання, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою особою) та постачальником електроенергії». Цивільний Кодекс України (п.2 ст.382), Закон України «Про приватизацію житлового фонду" (ч.2 ст.10) визначають власників квартир (а не об\'єднання співвласників !) суб\'єктами права спільної власності на електроустаткування та технічне обладнання будинку. Тому це обладнання згідно з принципом автономності (ст.4 Закону України "Основні принципи бухобліку та фінансової звітності") не обліковується на балансі ОСББ/ЖБК. Крім того, ОСББ не можна розглядати у якості основного споживача електроенергії, який потім надає її субспоживачам - мешканцям також з огляду на те, що у Законі "Про ОСББ" визначена його основна діяльність як "... сприяння членам об\'єднання в отриманні житлово- комунальних послуг", а не їх постачання, надання, або забезпечення чи доставка. Вимоги обленерго до ОСББ/ЖБК сплачувати недораховану електричну енергію не можуть бути реалізовані також з таких підстав: • ОСББ/ЖБК за своїми статутами є неприбутковими організаціями і не мають джерел фінансування недорахованої електричної енергії. • Громадяни, які мешкають у будинках ОСББ/ЖБК не повинні сплачувати недораховану електричну енергію, яку вони не споживали, а у ОСББ/ЖБК нема правових підстав вимагати її сплати у мешканців будинку. За таких обставин через два - три роки кожне ОСББ/ЖБК України заборгує обленерго біля 10 - 15 тис. грн. Накопичення боргів призведе до відключення ОСББ/ЖБК від електропостачання чи до банкрутства, що в свою чергу є правовою підставою для ліквідації ОСББ/ЖБК як юридичної особи. За таких умов неможливо розраховувати на створення нових ОСББ, які є основним важелем реформування житлово-комунального господарства України.. Виходячи з наведеного вище, вважаю що примус з боку обленерго до об\'єднань співвласників житла та ЖБК щодо улаштування без згоди останніх загальнобудинкового розрахункового обліку споживання електроенергії є безпідставним та протизаконним, а відключення цих будинків за наслідками невиконання таких вимог може призвести до масових скарг та соціальної напруги по всій державі. Відповідно до ст.16 закону України «Про статус народного депутата України» прошу Вас здійснити необхідні заходи по належному законодавчому врегулюванню конфліктної ситуації та недопущенню масових заворушень. Крім того вкрай необхідно терміново призупинити дії енергопостачальних організацій по відключенню будинків ОСББ/ЖБК у випадку невстановлення ними загальнобудинкових лічильників на термін, необхідний для всебічного вивчення цього питання та прийняття взаємоприйнятного рішення.
З повагою, НАРОДНИЙ ДЕПУТАТ УКРАЇНИ, ГОЛОВА ВГО "СПІЛКА ВЛАСНИКІВ Ю.В.ОДАРЧЕНКО ЖИТЛА УКРАЇНИ"
2008-03-21 |