До Окружного адміністративного суду м. Києва
вул.Десятинна, 4/6 м.Київ 01025
Позивачі: Задоя Юрій Миколайович
Бичихін Віктор Миколайович,
Політична партія
САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА
бульвар Шевченка буд.4Б, офіс 5 м.Київ, 01004
Відповідач: Національна Комісія регулювання
електроенергетики України
вул. Смоленська, 19 м. Київ 03680
ПОЗОВНА ЗАЯВА (адміністративний позов)
про визнання незаконною Постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України № 812 від 13.07.2010 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія"
Зміст позовних вимог
1. Визнати незаконною, недійсною з дати прийняття та скасувати Постанову Національної комісії регулювання електроенергетики України № 812 від 13.07.2010 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія"
2. Постановити Ухвалу про зупинення дії Постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України № 812 від 13.07.2010 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія" в порядку забезпечення адміністративного позову на час розгляду справи до виненсення рішення по суті.
Виклад обставин, якими позивачі обгрунтовує свої вимоги:
13 липня 2010 року Національної комісії регулювання електроенергетики України (далі Відповідач) прийняла Постанову N812 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія" (надалі – "Постанова").
Позивачі Юрій Задоя та Віктор Бичихін є споживачами житлово-комунальних послуг, в тому числі і послуг з газопостачання, їхні права визначі у Законі України «Про житлово-комунальні послуги».
Відповідно до Закону України «Про політичні парті» САМОВРЯДНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ДЕРЖАВІ гарантується діяльність, у тому числі: можливість викладати публічно і обстоювати свою позицію з питань державного і суспільного життя; брати участь в обговоренні та оприлюднювати і обгрунтовувати критичну оцінку дій і рішень органів влади, використовуючи для цього державні і недержавні засоби масової інформації в порядку, встановленому законом; вносити до органів державної влади України та органів місцевого самоврядування пропозиції, які обов'язкові для розгляду відповідними органами в установленому порядку.
Конституція України в частині 1 статті 36 чітко визначила, що громадяни України для здійснення і захисту своїх прав і свобод, а також задоволення політичних, економічних, культурних та інших інтересів мають право на об'єднання в політичні партії та громадські організації.
Внаслідок легалізації шляхом реєстрації об'єднання набуває статусу юридичної особи.
Для здійснення цілей і завдань, визначених у статутних документах, зареєстровані об'єднання громадян користуються правом, серед інших, виступати учасниками цивільно-правових відносин, набувати майнових і немайнових прав; представляти і захищати свої законні інтереси та законні інтереси своїх членів (учасників) у державних та громадських органах, вносити пропозиції до органів влади і управління.
За частиною другою статті 6 Конституції України "органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України", за частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 104 Кодексу адміністративного судочинства України, передбачено, що до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.
Позивачі вважають, що даний спір носить публічно-правовий характер, та повинен розглядатися за правилами адміністративного судочинства, зокрема в порядку ст.171 Кодексу адміністративного судочинства України п. 2 ч. 1 цієї статті передбачає особливості розгляду законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень.
Частиною 2 цієї ж статті передбачено право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.
Закон України «Про ціни і ціноутворення» визначає основні принципи встановлення і застосування цін і тарифів та організацію контролю за їх дотриманням в Україні.
Згідно ст.3 цього Закону політика ціноутворення є складовою частиною загальної економічної і соціальної політики України і спрямована на забезпечення:
збалансованого ринку засобів виробництва, товарів і послуг;
соціальних гарантій в першу чергу для низькооплачуваних і малозабезпечених громадян, включаючи систему компенсаційних виплат у зв’язку із зростанням цін і тарифів.
Статтею 5 цього Закону встановлено, що органи державної влади і управління України послідовно проводять в життя заходи щодо підтримки життєвого рівня населення, в першу чергу низькооплачуваних і малозабезпечених громадян, шляхом введення компенсації втрат у зв’язку з підвищенням цін і тарифів, а також шляхом індексації доходів стосовно соціально-економічних груп населення.
Всупереч вимогам цього Закону, відповідач встановив ціни, не забезпечивши реальні соціальні гарантії населенню у зв’язку із зростанням цін і тарифів на природний газ.
Позивачі вважають, що відповідач прийняв Постанову необґрунтовано, тобто, без врахування всіх обставин, що мають значення для її прийняття;
нерозсудливо, оскільки оскаржувана Постанова приведе до зменшення кількості людей, які будуть реально сплачувати за споживання природним газом;
без дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів конкретної особи, зокрема, позивачів, і метою, на досягнення якої спрямована оскаржувана Постанова відповідача;
недобросовісно, тобто невмотивовано, без дотримання принципу верховенства права і моральних норм.
Оскаржуваний нормативно-правовий акт, прийнятий відповідачем, містять норми права розраховані на багаторазове застосування і, тому стосується безпосередньо прав і інтересів позивачів, оскільки вони є суб’єктами правовідносин, у яких застосовуються ці акти.
Зокрема, з метою недопущення погіршення життєвого рівня громадян України, в тому числі найманих працівників, між Кабінетом Міністрів України, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями 15 квітня 2008 року було укладено Генеральну угоду на 2008-2009 роки, яку підписав, в тому числі і Національний форум профспілок України (дана угода діюча по цей час).
Відповідно п. 4.9 Розділу 4 зазначеної Генеральної угоди Кабінет Міністрів України зобов'язався приймати за погодженням із Стороною профспілок відповідно до Угоди рішення про зміну діючих тарифів і норм для населення, які затверджуються центральними органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень (на електроенергію, газ, послуги транспорту і зв'язку), а також порядок і норми надання субсидій на житлово-комунальні послуги.
В порушення положення Генеральної угоди відповідач прийняв Постанову № 812 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія" без попереднього погодження із стороною профспілок.
Крім того, при прийнятті Постанови № 812 Національна комісія регулювання електроенергетики України не врахувала вимог ст.ст.3, 5 Закону України "Про ціни і ціноутворення", оскільки в умовах фінансової кризи органами статистики України офіційно повідомляється, що в Україні існує заборгованість із виплати заробітної плати в розмірі понад півтора мільярди гривень. При цьому дана заборгованість з виплати заробітної плати не зменшується, а навпаки зростає.
На переконання позивачів, підвищення ціни на газ для громадян України, в тому числі найманих працівників, призведе до суттєвого погіршення життєвого рівня громадян України та порушення їхніх прав.
За частиною другою статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльности органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. За частиною другою статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Відповідно до частини 2 статті 171 КАС України право на оскарження нормативно правових актів мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктами правовідносин, у яких буде застосовано акт.
Оскаржуваною Постановою встановлено перелік суб'єктів господарювання і за своєю суттю вона є регуляторним актом.
Так, поняття регуляторного акта встановлено в ч. 2 статті 1 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”:
"регуляторний акт - це:
• прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання;
• прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.”
Закон України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” визначив перелік органів влади та їх посадових осіб, які вважаються “регуляторними органами”, а саме: "... інший державний орган, центральний орган виконавчої влади, … а також посадова особа будь-якого із зазначених органів, якщо відповідно до законодавства ця особа має повноваження одноособово приймати регуляторні акти".
Указом Президента України від 30 жовтня 2000 року №1167/2000 Національну комісію регулювання електроенергетики України визначено центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, підконтрольним і підзвітним Президентові України. Цим Указом додатково покладено функції регулювання суб'єктів природних монополій у сферах транспортування природного і нафтового газу трубопроводами та його розподілу, транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин магістральними трубопроводами, а також регулювання діяльності суб'єктів господарювання на суміжних ринках з постачання природного газу та його зберігання в обсягах, що перевищують рівень, встановлений ліцензійними умовами.
Аналіз предмету регулювання прийнятого НКРЕ регуляторного акту свідчить, що він стосується сфери господарської діяльності по утриманню житлового фонду та надання населенню житлово-комунальних послуг, його метою є поліпшення ефективності та надійності функціонування житлового господарства, створення конкурентного середовища в сфері надання житлових послуг.
Закон України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” встановив особливий порядок прийняття регуляторного акта. Так, у ст. 9 цього Закону зазначено, що кожен проект регуляторного акта повинен бути оприлюднений для одержання зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб та їх об'єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта розробник повинен повідомити “шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності – у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет” (ст.13).
Згідно зі ст. 9 цього Закону строк прийняття зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб встановлюється розробником проекту регуляторного акта, і не може бути меншим ніж 1 місяць та більшим ніж 3 місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта.
Закон України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” у ст. 36 встановив, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин:
- відсутній аналіз регуляторного впливу;
- проект регуляторного акта не був оприлюднений.
„Інформаційний бюлетень НКРЕ" є періодичним (щомісячним) друкованим виданням Національної комісії регулювання електроенергетики України (свідоцтво про державну реєстрацію КВ № 4180).
Бюлетень видається з 1999 року на підставі пункту 106 "Регламенту Національної комісії регулювання електроенергетики України", за принципом самоокупності; його обсяг сягає 200-400 сторінок. Кожен номер бюлетеня містить повну добірку постанов, розпоряджень і окремих наказів та листів, прийнятих НКРЕ протягом відповідного місяця, а також нормативно-правові акти органів законодавчої та виконавчої влади, що регулюють діяльність в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі України, матеріали Держенергонагляду та ін.
Однак, у передбачениий Законом спосіб проекти Постанови N812 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія" як зазначеного регуляторного акту не були оприлюднені.
Висновок:
З 1 серпня 2010 року ціни на природний газ для населення, диференційовані за річним обсягом споживання і наявності або відсутності у абонента лічильника, зростуть на 50% відповідно до Постанови НКРЕ. Вказана Постанова не погоджене з профспілками та зареєстрована в Мін'юсті протягом одного дня. Порушено Генеральну Угоду укладену з профспілками.
Таким чином, оскаржувана Постанова Національної комісії регулювання електроенергетики України № 811 від 09.07.2009 року "Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення" прийнята не на підставі та не у спосіб, передбачений Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для її прийняття, а тому таку Gостанову слід визнати протиправною та скасувати у судовому порядку.
Згідно зі ст. 117 КАС України суд за клопотанням позивача або з власної ініціативи може постановити ухвалу про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, якщо існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача, до ухвалення рішення в адміністративній справі або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль і витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень.
Суд у порядку забезпечення адміністративного позову може відповідною ухвалою зупинити дію рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремих положень, що оскаржуються.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст.55 Конституції України, ст.ст.2, 6, 17, 18-20, 104, 105, 117, 161, 162, 171 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПРОСИМО СУД:
1.Прийняти позовну заяву і відкрити провадження.
2. Визнати незаконною, недійсною з дати прийняття та скасувати Постанову Національної комісії регулювання електроенергетики України № 812 від 13.07.2010 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія"
3. Постановити Ухвалу про зупинення дії Постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України № 812 від 13.07.2010 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія" в порядку забезпечення адміністративного позову на час розгляду справи до виненсення рішення по суті.
4. Всі судові витрати покласти на Відповідача.
Додатки: 1. Копія даної позовної заяви для Відповідача – 1 примірник;
2. Копія Постанови НКРЕ України № 812 від 13.07.2010 “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру "Артек" і Українського дитячого центру "Молода гвардія" – 2 примірники;
4. Документ про сплату державного мита (судового збору) та його копія.
Позивачі: Ю. М. Задоя
В. М. Бичихін
Голова партії “САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА”
В. М. Бичихін
М.П.
02 серпня 2010 року