МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
Голові Київської міської
державної адміністрації
Л.М.Черновецькому
Щодо доручення Прем'єр-міністра України
від 21 листопада 2006 року N 46625/523/1-06
Шановний Леоніде Михайловичу!
На виконання доручення Прем'єр-міністра України від
21 листопада 2006 року N 46625/523/1-06 до листа Київської міської
державної адміністрації від 17 листопада 2006 року N 001-1280 щодо
необхідності державної реєстрації розпоряджень Київської міської
державної адміністрації стосовно встановлення цін (тарифів) на
житлово-комунальні послуги Міністерство юстиції України повідомляє
наступне.
Відповідно до Законів України "Про житлово-комунальні
послуги" ( 1875-15 ) та "Про місцеве самоврядування в Україні"
( 280/97-ВР ) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні
послуги віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування.
Так, статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в
Україні" ( 280/97-ВР ) встановлено, що до відання виконавчих
органів сільських, селищних, міських рад належать власні
(самоврядні) повноваження, зокрема щодо встановлення в порядку і
межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових,
комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються
підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної
територіальної громади; погодження в установленому порядку цих
питань з підприємствами, установами та організаціями, які не
належать до комунальної власності.
Згідно із Законом України "Про теплопостачання" ( 2633-15 )
до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері
теплопостачання належать встановлення для відповідної
територіальної громади в порядку і межах, визначених
законодавством, тарифів на теплову енергію, які надаються
підприємствами та організаціями комунальної власності, крім
тарифів на теплову енергію, що виробляються на установках
комбінованого виробництва теплової і електричної енергії.
Таким чином, повноваження щодо встановлення тарифів щодо
оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг
належать органам місцевого самоврядування, а саме їх виконавчим
органам.
На сьогодні чинним законодавством не передбачено державної
реєстрації актів органів місцевого самоврядування, тому акти цих
органів є чинними без такої реєстрації в органах юстиції. Акти
органів та посадових осіб місцевого самоврядування доводяться до
відома населення.
Інша ситуація склалася щодо встановлення цін/тарифів на
житлово-комунальні послуги у місті Києві. Зазначене обумовлено
особливістю здійснення виконавчої влади в місті Києві, визначеною
Законом України "Про столицю України - місто-герой Київ"
( 401-14 ) стосовно паралельного виконання Київською міською
державною адміністрацією функцій виконавчого органу Київської
міської ради.
Враховуючи викладене, Київська міська державна адміністрація
(виконавчий орган Київської міської ради) має право на
встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно
до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ( 1875-15 ) та
Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"
( 280/97-ВР ).
При цьому відповідно до статті 41 Закону України "Про місцеві
державні адміністрації" ( 586-14 ) голови місцевих державних
адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них
відповідальність згідно із законодавством. Нормативно-правові акти
місцевих державних адміністрацій підлягають державній реєстрації у
відповідних органах юстиції в установленому порядку і набирають
чинності з моменту їх реєстрації, якщо самими актами не
встановлено пізніший термін введення їх у дію. У разі
непроходження ними державної реєстрації, вони не набирають
чинності та не можуть застосовуватись.
Таким чином, незалежно від функцій, які виконуються місцевими
державними адміністраціями, відповідно до Закону України "Про
місцеві державні адміністрації" ( 586-14 ) та Указу Президента
України від 3 жовтня 1992 року N 493 ( 493/92 ) "Про державну
реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів
виконавчої влади" державній реєстрації в органах юстиції
підлягають всі нормативно-правові акти місцевих державних
адміністрацій.
Одночасно повідомляємо, що відповідно до пункту 1 постанови
Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року N 731
( 731-92-п ) "Про затвердження Положення про державну реєстрацію
нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої
влади" Міністерству юстиції України надано право надавати
роз'яснення по застосуванню зазначеного Положення, тому прийняття
рішення щодо необхідності державної реєстрації нормативно-правових
актів належить до компетенції Міністерства юстиції України.
Водночас повідомляємо, що із запровадженням державної
реєстрації розпоряджень місцевих державних адміністрацій, за
станом на 31 жовтня 2006 року, Київським міським управлінням
юстиції зареєстровано 231 розпорядження Київської міської
державної адміністрації.
При цьому твердження Київської міської державної
адміністрації щодо відсутності у місті Києві - Київської міської
державної адміністрації, як місцевого органу виконавчої влади, не
узгоджується із статтею 118 Конституції України ( 254к/96-ВР ),
згідно з якою виконавчу владу в областях і районах, містах Києві
та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Враховуючи викладене, позиція Міністерства юстиції України,
щодо необхідності державної реєстрації відповідних розпоряджень
Київської міської державної адміністрації, відповідає чинному
законодавству та є незмінною.
У разі нездійснення державної реєстрації розпоряджень
Київської міської державної адміністрації із зазначеного питання
вони не будуть чинними і не можуть застосовуватись.
З повагою,
Міністр О.Лавринович
{ Текст взято з сайту Міністерства юстиції України }